Wednesday 13 August 2014

Kerajaan Persekutuan mencuri hasil Sabah

Mereka sanggup mereka cerita dan memujuk pemimpin Sabah untuk menerima bayaran tunai sebanyak 5 peratus.

KOTA KINABALU: Pemimpin Malaysia tidak mempunyai asas undang-undang untuk menyatakan bahawa sumber minyak yang terletak di luar pantai Sabah adalah milik kerajaan persekutuan.

Menurut Ketua STAR Sabah, Datuk Dr Jeffrey Kitingan, pendedahan Tan Sri Majid Khan bahawa minyak hanya terdapat di pantai milik Sabah jelas membuktikan bahawa pemimpin persekutuan dari Malaya “mencuri” minyak dan sumber gas Sabah.

Katanya,mereka sanggup mereka cerita dan memujuk pemimpin Sabah untuk menerima bayaran tunai sebanyak 5 peratus.

“Apabila Tun Datu Mustapha dan Tun Fuad Stephens  (gambar) enggan menandatangani perjanjian dengan Petronas maka kosnpirasi dibuat supaya berlakunya kemalangan kapalterbang yang dinaiki Fuad pada petang 6 Jun 1976,” dakwa beliau sebagai mengulas cerita terpendam yang dibentangkan oleh Majid Khan pada forum baru-baru ini “The Formation of Malaysia – The Untold Story” yang dianjurkan oleh Persatuan Sabah.

Majid turut menambah bahawa apa yang dikatakan benar atau sah adalah perkara yang lain dan ia terpulang kepada rakyat Sabah hadir untuk membawa perkara itu ke mahkamah untuk menentukan kesahihan itu.

Perlembagaan Persekutuan 1963 memperuntukkan bahawa wilayah Sabah sebagai wilayah yang terkandung di dalamnya sebaik sebelum Hari Malaysia pada 16 September 1963 merupakan sempadan antarabangsa 1954.

Petronas telah ditubuhkan pada tahun 1974, empat daripada 19 telaga minyak di Sabah dan Sarawak sudah mengeluarkan kira-kira 99,000 tong sehari.

Sumber petroleum di Sabah termasuk pelesenan dan pungutan royalti sebagai hasil Sabah datang dalam lingkungan Seksyen 24 Ordinan Tanah Sabah (Bab 68) yang telah diluluskan pada tahun 1930, dahulu sebelum pembentukan Malaysia.

Di bawah Perkara 74 Perlembagaan Persekutuan, perkara-perkara tanah yang termasuk sumber petroleum datang dalam kuasa Senarai Negeri dalam Jadual 9. Permit dan lesen untuk mencari gali untuk lombong, pajakan perlombongan dan sijil juga datang dalam lingkungan Senarai Negeri dalam Jadual 9.

Dr Jeffrey menegaskan bahawa Parlimen Malaysia tidak mempunyai hak menggubal undang-undang perniagaan Akta Pembangunan Petroleum (PDA) 1974 apabila perkara-perkara yang datang dalam lingkungan Senarai Negeri dalam Jadual 9.

“PDA adalah undang-undang perlembagaan tidak bernilai, namun, ia masih digunakan untuk menyedut kira 95% daripada minyak Sabah dan sumber gas sehingga hari ini tanpa bantahan daripada pemimpin-pemimpin BN Sabah,” katanya.

Katanya lagi, Allahyarham Tun Razak tidak mempunyai kuasa undang-undang dan tidak mempunyai bidang kuasa ke atas minyak dan gas di Sabah apabila beliau secara tidak sah dan menyalahi undang-undang yang ditandatangani Perintah Letak Hak pada 27 Mac 1975 pemberian minyak Sabah dan sumber gas kepada Petronas.

“Kehilangan royalti akan menjadi antara 12% hingga 30% jika angka yang diberikan oleh Tengku Razaleigh sebagai kayu pengukur untuk pergi. Royalti 30% kepada RM18 bilion yang dikutip oleh Petronas keseluruhan kepada kerajaan Sabah merupakan tambahan RM5.4 bilion dalam pendapatan tambahan pada tahun 2012 kepada RM3.7 bilion hasil bajet negeri dikumpulkan dalam negara.” tegas beliau.

Tambahnya lagi, seperti yang dinasihatkan oleh Majid, hari ini bola kini berada di kaki rakyat Sabah untuk mengambil isu pemilikan dan perkongsian hasil minyak Sabah dan sumber gas.


“Pemimpin BN Sabah tidak boleh diharapkan untuk meneruskan perkara itu terutama apabila Ketua Menteri telah memberikan petunjuk kepada pemimpin-pemimpin yang lain untuk berdiam diri apabila beliau berkata bahawa tidak ada semakan segera pembayaran minyak dari Petronas,” dakwanya lagi.

0 comments :

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...